IkbenBint.nl
Gemeentelijke bouwstop: Hoe werkt een gemeentelijke bouwstop?
Wet- en Regelgeving

Gemeentelijke bouwstop: Hoe werkt een gemeentelijke bouwstop?

Een gemeentelijke bouwstop legt bouwprojecten abrupt stil. Dit artikel ontleedt de juridische grondslagen onder de Omgevingswet, de financiële en technische gevolgen, en de mechanismen voor bezwaar en beroep.

12 december 2025 5 min.

De onverwachte stilstand van een bouwproject

De aankondiging van een gemeentelijke bouwstop is voor elke bouwer, projectontwikkelaar of vastgoedeigenaar een abrupt en ingrijpend moment. Het betekent de onmiddellijke stilstand van werkzaamheden, met verstrekkende gevolgen die verder reiken dan de fysieke bouwplaats. Waar projectplanningen vaak strak zijn en financiële marges krap, werpt een bouwstop niet alleen juridische, maar ook technische en financiële uitdagingen op die directe actie vereisen.

Wat een bouwstop concreet inhoudt

Een bouwstop is een juridische maatregel waarbij de overheid, meestal de gemeente, bouwwerkzaamheden tijdelijk stillegt. Het doel is doorgaans het beëindigen van een illegale situatie of het voorkomen van gevaar voor de gezondheid of veiligheid. Deze maatregel kan op elk moment van de bouw worden opgelegd, van de start van de fundering tot de laatste afwerkingen. De kern van de maatregel is het 'bevriezen' van de situatie, waarmee wordt voorkomen dat een overtreding in ernst of omvang toeneemt en de overtreder extra kosten maakt voor aanpassingen of afbraak.

De totstandkoming van een bouwstop en de juridische basis

Een bouwstop vloeit vrijwel altijd voort uit de constatering van een overtreding van bouwregelgeving door een toezichthouder van de gemeente. De oorzaken zijn divers, maar vaak terugkerend: allereerst het bouwen zonder de vereiste omgevingsvergunning of in strijd met het omgevingsplan. Dit kan ook betekenen dat er wordt afgeweken van de verleende vergunning, bijvoorbeeld door een gebouw hoger te maken of op een andere locatie te bouwen dan vergund.

Een andere veelvoorkomende aanleiding zijn overtredingen van veiligheidsvoorschriften op de bouwplaats of het Bouwbesluit. Denk hierbij aan onveilige constructies, instortingsgevaar, of risico's voor omwonenden. Daarnaast kunnen milieuregels, zoals normen voor stikstofuitstoot, een bouwstop afdwingen, zeker na recente jurisprudentie die de bouwvrijstelling onder druk zette.

Sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 is de juridische grondslag voor een bouwstop gewijzigd. Waar voorheen artikel 5.17 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) een expliciete bevoegdheid bood, is deze bepaling niet overgenomen in de Omgevingswet. Desalniettemin blijft het opleggen van een bouwstop mogelijk. Dit gebeurt nu op basis van de brede definitie van bestuurlijke sancties in artikel 5:2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), vaak in combinatie met artikel 18.1 van de Omgevingswet. Het is in feite een 'last onder bestuursdwang' of 'last onder dwangsom', gericht op het beëindigen van de illegale situatie. Hoewel een mondelinge stillegging in spoedeisende gevallen nog kan voorkomen, moet een formele last tegenwoordig schriftelijk worden opgelegd voordat deze ingaat, tenzij sprake is van een zeer acute noodzaak.

De financiële en technische nasleep van een bouwstop

De impact van een bouwstop op een project is zelden beperkt. De meest directe technische consequentie is de onmiddellijke staking van alle bouwactiviteiten. Dit kan betekenen dat een onafgemaakte constructie kwetsbaar blijft voor weersinvloeden of verdere degradatie. De reikwijdte van de bouwstop kan vergunningvrije werkzaamheden ook raken, omdat onderscheid maken tussen vergunde en niet-vergunde activiteiten op de bouwplaats vaak ondoenlijk is.

Financieel zijn de gevolgen vaak aanzienlijk. Projecten lopen vertraging op, wat leidt tot doorlopende rente- en bouwkosten zonder voortgang. Denk aan de huur van materieel dat stilstaat, personeel dat niet kan doorwerken, en eventuele contractuele boetes bij oplevering. Daarnaast kan de gemeente dwangsommen opleggen als de bouwstop niet wordt nageleefd. Deze dwangsommen kunnen oplopen, zoals blijkt uit een casus waarbij een aanvankelijke dwangsom van 1.000 euro per overtreding verhoogd werd naar 50.000 euro wegens calculerend handelen van de overtreder. Het negeren van een bouwstop kan zelfs leiden tot strafvervolging met boetes tot 4.500 euro of hechtenis.

Hoe bezwaar en beroep in te dienen

Wanneer een bouwstop is opgelegd, staat de betrokkene niet volledig machteloos. Er zijn juridische mogelijkheden om hiertegen op te treden. Allereerst kan binnen zes weken na dagtekening van het schriftelijke besluit bezwaar worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente. Het is cruciaal te begrijpen dat het indienen van een bezwaarschrift de werking van de bouwstop doorgaans niet schorst. De werkzaamheden moeten gestaakt blijven gedurende de bezwaarprocedure.

Om sneller resultaat te bereiken, is het mogelijk om tegelijkertijd met het bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Met een voorlopige voorziening wordt de rechter verzocht de bouwstop te schorsen in afwachting van de uitkomst van de bezwaar- of beroepsprocedure. De rechter beoordeelt dan of er een spoedeisend belang is en of er aannemelijk 'zicht op legalisatie' bestaat, bijvoorbeeld omdat een vergunningsaanvraag al loopt en naar verwachting zal worden toegekend.

De maatschappelijke afweging en professionele verantwoordelijkheid

Vanuit het perspectief van de gemeente dient de bouwstop als een vitaal handhavingsinstrument om de naleving van wet- en regelgeving te waarborgen en publieke belangen zoals veiligheid en een gezonde leefomgeving te beschermen. Voor bouwprofessionals benadrukt een bouwstop de noodzaak van een gedegen voorbereiding en continue monitoring van projecten. Het tijdig aanvragen van alle benodigde vergunningen, strikte naleving van de vergunningsvoorwaarden en bouwtechnische eisen, en het inbouwen van financiële buffers voor onvoorziene vertragingen zijn essentieel. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij de uitvoerende partij om de technische realiteit in lijn te brengen met de juridische kaders, om zo dure en ontwrichtende stilleggingen te voorkomen.

Gebruikte bronnen

  1. https://www.joostdevree.nl/b/bouwstop
  2. https://stiptadvocaten.nl/home
Tags
Projectontwikkeling Omgevingsvergunning
Meer over de bronnen die wij gebruiken
Joostdevree Stiptadvocaten